„Educatorul şcolii active este un cercetător continuu al sufletelor elevilor săi şi continuu preocupat de mijloacele cele mai potrivite pentru a-i perfecţiona.” (I. C. Petrescu, Şcoala activă)
Oferta de formare a I.Ș.J. Suceava – Educație permanentă cuprinde activitățile metodice adresate coordonatorilor de proiecte și programe educative din județul Suceava.
Vineri, 13 noiembrie 2020, ora 11.00, s-a desfășurat webinarul metodic cu tema „Învățare și inovare în mediul virtual”, organizat de I.Ș.J. Suceava- Școala Gimnazială „Ioan Ciurea” Fălticeni, inspector școlar prof. Tatiana Vîntur, director prof. dr. Marius Claudiu Pintilii, coordonator de proiecte și programe educative prof. Florin Miron.
Școala Gimnazială „Ioan Ciurea” Fălticeni – o școală verde, în floarea vârstei
Unitatea școlară este înființată în 1986, iar în 2004 i se atribuie numele academicianului „Ioan Ciurea” – membru titular al Academiei de Medicină din România (1929), al Academiei Germane „Leopoldina Halle” (1939), membru al Societății de Biologie din Paris, autor al lucrărilor științifice în domeniul parazitologiei și medicinei veterinare.
„Locul unde visurile prind aripi” este modernizat printr-un proiect POR al comunității fălticenene (peste 4 milioane de lei cu finanțare europeană, prin Programul Operațional Regional 2014-2020), dar și prin atitudinea echipei de cadre didactice, creativă și dinamică, adaptată perioadei de învățare online.
Învățarea în mediul virtual: avantaje, dezavantaje, principii
Avantajele și dezavantajele învățării în mediul virtual au fost sintetizate printr-o aplicație wordwall (www.wordwall.net) de către prof. Andreea Andrei. Printre avantaje au fost menționate: desfășurarea activităților în condiții de siguranță, exersarea competențelor digitale, atractivitate și interactivitate, învățare diferențiată, flexibilitatea învățării în mediul online. Dezavantajele au inclus: accesul diferit la tehnologia informațională, echipamente tehnologice cu parametri de calitate diferiți pentru utilizatori, dificultăți ale organizării activităților online, capacitate redusă de adaptare la tehnologie a copiilor cu vârste școlare mici, competențe digitale, de utilizare a echipamentelor tehnologice diferite, expunere mare la mediul virtual.
Printre principiile învățării online au fost menționate: „flipped classroom” – principiul clasei inversate, astfel încât învățarea este centrată pe elev, într-un mediu flexibil, în care elevul explorează materiale, resurse, conținuturi recomandate de profesor și consolidate împreună în mediul virtual; gamificarea – principiu al predării-învățării eficiente și inovatoare ce promovează învățarea prin joc și crearea de jocuri și în mediul virtual; învățarea acincronă – considerată mai flexibilă decât învățarea sincronă. Predarea are loc la un moment dat și este păstrată pentru cel care învață să participe la un alt moment, ori de câte ori este convenabil.
Învățarea modernă a generației Z – inspector școlar pentru educație permanentă prof. Vîntur Tatiana
Generațiile se succed lăsând amprente reale sau prejudecăți reliefate de perioadele socio- culturale, politice sau de dezvoltare economică ale acestora. „Fiecare generaţie este unică, având trăsăturile ei proprii, stilul ei de viaţă, mentalitate sau experiențe trăite. Deseori, conflictele izbucnesc între generaţii datorită diferenţelor.” (Historia)
Învățarea în mediul virtual implică trei componente importante: componenta tehnologică (echipamente tehnologice, instrumente digitale, platforme de învățare), componenta de formare (dobândirea/îmbunătățirea competențelor digitale și cea de, actul didactic personalizat și autonom cu aplicarea principiilor psihopedagogiei) și componenta de învățare modernă (adaptarea unor principii ale altor sisteme/modele: „flipped classroom”, UCL – instrumentul learning design (https://www.ucl.ac.uk/learning-designer/designer.php), ADDIE (https://www.edapp.com/blog/the-addie-model/).
„Școala online și școala hibridă reprezintă adevărate provocări pentru sistemul de învățământ românesc. În lipsa unei infrastructuri adecvate, a echipamentelor tehnologice (a căror achiziție să fie susținută financiar), fără o consistență a competențelor digitale a personalului didactic, soluțiile n-au încetat să apară într-o perioadă de „avarie” care ne-a pus în situația de a învăța, explora, compila, experimenta, descoperi, aplica. Explozia de experiențe de învățare la distanță, soluțiile „ad-hoc”, sprijnul ong-urilor sau al mediului de afaceri, accesul la instrumente de învățare în online (conferințe SuperTeach, tutoriale, webinarii) au susținut încrederea cadrelor didactice că adaptarea se produce odată cu schimbarea paradigmei în învățare.
Experiențe și instrumente pentru învățarea online:
Platforma Classroom din Google Suite for Education – aplicațiile Google Meet și Jamboard au fost prezentate de coordonatorul de proiecte și programe educative prof. Gabriel Miron, iar modalitățile de evaluare interactivă pe baza materialelor video au fost explicate de director prof. Marius-Claudiu Pintilii prin intermediul aplicațiilor Edpuzzle (www.edpuzzle.com) și Learningapps- cuprinde module, instrumente pentru învățarea interactivă la diferite discipline (https://learningapps.org)
Software-ul educațional Mozabook, de la manualul în format letric la manualul digital, prof. Valerian Bodnariu (www.mozaweb.com) care cuprinde lecții digitale, instrumente și jocuri, resurse video și 3D, bibliotecă media, lecții ce pot fi create de profesor).
Utilizând platformele MozaBook și MozaWeb, furnizate în cadrul evenimentului de lansare a programului menționat pregătirii manualelor 3D, profesorii pot accesa gratuit resursele necesare la adresa: https://sites.google.com/view/manuale3dedp/home#h.1kbyo444zda3 Aveți la dispoziție tutoriale video referitoare la utilizarea platformei MozaWeb/MozaBook.
Cum să-ți creezi un cont pe mozaWeb: https://www.youtube.com/watch?v=k4rDUaUxg4s
MozaBook – cum să descărcați, instalați și să folosiți cărțile interactive https://www.youtube.com/watch?v=oLqaKMajY2E
MozaWeb – cum să trimiteți exerciții prin Google Classroom https://www.youtube.com/watch?v=yWn7DhRI-bY
MozaBook – aplicații mobile (iOS sau Android) https://www.youtube.com/watch?v=oTJThaBtVS4
Instrumentele pentru organizarea/monitorizarea activității didactice: Google Drive (dosare virtuale, condica online, chestionare, statistici) a fost realizată de prof. Marius-Claudiu Pintilii, iar Experiențe de învățare online: formularele Google și StoryJumper (www.storyjumper.com) (prof. Raluca Loghin), puzzel.org (www.puzzel.org) Kahoot (www.kahoot.com) (prof. Gabriela Vîrvara), educația muzicală online (https://www.scoala-ioanciurea.ro/educatie-muzicala-on-line) (prof. Mirabela Apopei).
Feedback, evaluare reflexivă
„O reinventare a modului de predare-învățare, o provocare atât pentru profesori cât și pentru elevi – propun o nouă carte de specialitate – Abordări moderne în pedagogie pentru generația Z”. (prof. Alina Paval)
„Toata admirația pentru entuziasmul pe care ați reușit să-l transmiteți pe tot parcursul activității de astăzi! Felicitări întregii echipe! Genial!” (prof. Mariana Radu)
„O activitate de formare de înalt nivel. Felicitări organizatorilor! Resurse de ultimă oră și o prezentare profesionistă ce dovedește experiență tehnologica a profesorilor de la aceasta instituție.” (prof. Greta Airinei)
„Fantastice activităţi! Multumim, din tot sufletul, pentru împărtăşire…Felicitări tuturor! Profesorii de la Școala „Ioan Ciurea” Fălticeni ne-au impresionat prin modul în care abordează învățarea și prin creativitate. Sunteți minunați!” (prof. Luminița Țăran)
„Experiențele de învățare în mediul virtual au evidențiat coeziunea echipei de cadre didactice adaptată tehnologiei digitale, competențe digitale consolidate, leadership în fiecare componentă a procesului de învățământ, modernitate și inovare, vocație și dinamism, iubire față de profesie și față de copiii de la școală. „Nu e destul să știi, trebuie să aplici; nu e destul să vrei, trebuie să și faci.” (J.W. Goethe) Minunat prilej de învățare și inovare! Felicitări! Felicitări! Felicitări!” (Inspector școlar prof. Tatiana Vîntur)
Învață și dă mai departe!
Articol redactat de inspector școlar pentru educație permanentă, prof. Tatiana Vîntur – I.Ș.J. Suceava (https://educatiafnonf.wordpress.com/)